Şamanizm'de ya da eski Türk inançlarında böyle bir gelenek var mı?
Türkçü Turancı Otağ, Kurt ini
 
*
Esenlikler, Ziyaretçi.Lütfen giriş yapın veya kayıt olun. 30 Mayıs 2020, 11:14:21


Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
Otağ Kuruluş Tarihi: 10 Ekim 2008


Random Image
Sayfa: [1] 2
  Yazdır  
Gönderen Konu: Şamanizm'de ya da eski Türk inançlarında böyle bir gelenek var mı?  (Okunma Sayısı 266 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Abılay Han
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 285



« : 10 Şubat 2020, 03:34:09 »

Anadolu'da süt dişi çıkan çocuğun dişinin göğe veya çatıya fırlatıldığını ve yeni gelecek diş için daha iyisinin gelmesinin dilendiğini öğrendim bugün bir büyüğümden. Benzer uygulamanın Japonya'da da yapıldığını gördüm sonra, çıkan süt dişini gökyüzüne fırlatıyorlardı. Bu konu üzerine ağda araştırmalar yaptım ama derli toplu bilgiler hiç yoktu. Burada benden kuşak olarak epey büyük abilerim var, artık son yirmi yılda bu gelenekler eskisi kadar uygulanmıyor özellikle şehire göçmüş olan ailelerde ama siz kendinizden ya da büyüklerinizden, komşularınızdan görmüş olabilirsiniz diye düşünüyorum eğer bu tüm Türkiye'ye özgü bir gelenekse. Bu da bir konuda  merakımı celbediyor, eski inançlarımızdan kalma bir gelenek olabilir mi bu? Şamanizm adetlerini hala yaşıyoruz aslında. Tahtaya vuruyoruz örneğin. Geçenlerde haberlerde gördüm, Erzurum'da halk dışarı ekmek yaymış, bu Altay inançlarından "Saçılga" adını verdiğimiz bir kurban geleneğinin günümüze ulaşmış hali, "Kurdun kuşun hakkı" deyimi de bu geleneğimize dayanıyor. Peki bu adet neye dayanıyor, bilgisi olan biri varsa bu konuda yanıtlayabilir mi?
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Men Türk evladıyam, derin aklım, zekam var,
Ne vahtacan çiynimizde gezecekdir yağılar?
Ne kadar ki, hakimlik var, mahkumluk var, ben varam,
Zülme garşı isyankaram, ezilsem de susmaram!
Alp_
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 35


« Yanıtla #1 : 10 Şubat 2020, 16:47:20 »

Göge atmayı duymadım ama bölgelere göre değişen adetlerimiz var. diyarbakır bölgesindeki uygulamara dair bir pdf atıyorum. diyarbakır deyip hemen önyargı yapmayın özellikle ergani bölgesinde Türk gelenekleri hala yaşatılmaktadır..

Köprülerin (Linklerin) Görülmesine İzin Verilmiyor.
Köprüleri (Linkleri) Görebilmek İçin Üye Olun veya Giriş Yapın



google akademikten şunu buldum göge atma ile ilgili;


8. Diş Atma Adeti
Cahiliye dönemi Arapları, çocuklar büyürken çıkardıkları dişleri baş
parmakları ile işaret parmakları arasına alırlar ve güneşe doğru tutarak
‘bundan daha iyisi ile değiştir’ diyerek atarlardı. Cahiliye inancına göre,
böyle yapıldığında çıkacak olan yeni dişlerin sağlam ve doğru çıkması
sağlanmaktadır. Ayrıca, böyle yapmakla çocukların bir daha hayatları boyunca diş ağrısı çekmeyecekleri kabul edilirdi.
Neşet Çağatay, İslâm Dönemine Dek Arap Tarihi.

 google akademikten fakültelerin pdf lerini bulabilirsiniz... arama kısmına Türk Mitolojisi yazmanız yeterli olur..

ve şunuda belirteyim inançlar haliyle iç içe geçmiştir ve kökenine inip ayırmak çok mümkün görünmemektedir..bir çok ritüel ve davranış zamanla gerçek bağlamından kopmuştur.. ama okudukça birçok şeyi anlamaya başlarsınız..çok keyifli bir konudur hala yaşayan davranış ve ritüellerin kökenini anlamaya çalışmak.. bende bağımlılık oldu  fırsat buldukça okuyorum..
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Abılay Han
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 285



« Yanıtla #2 : 10 Şubat 2020, 17:38:29 »

Göge atmayı duymadım ama bölgelere göre değişen adetlerimiz var. diyarbakır bölgesindeki uygulamara dair bir pdf atıyorum. diyarbakır deyip hemen önyargı yapmayın özellikle ergani bölgesinde Türk gelenekleri hala yaşatılmaktadır..

Köprülerin (Linklerin) Görülmesine İzin Verilmiyor.
Köprüleri (Linkleri) Görebilmek İçin Üye Olun veya Giriş Yapın



google akademikten şunu buldum göge atma ile ilgili;


8. Diş Atma Adeti
Cahiliye dönemi Arapları, çocuklar büyürken çıkardıkları dişleri baş
parmakları ile işaret parmakları arasına alırlar ve güneşe doğru tutarak
‘bundan daha iyisi ile değiştir’ diyerek atarlardı. Cahiliye inancına göre,
böyle yapıldığında çıkacak olan yeni dişlerin sağlam ve doğru çıkması
sağlanmaktadır. Ayrıca, böyle yapmakla çocukların bir daha hayatları boyunca diş ağrısı çekmeyecekleri kabul edilirdi.
Neşet Çağatay, İslâm Dönemine Dek Arap Tarihi.

 google akademikten fakültelerin pdf lerini bulabilirsiniz... arama kısmına Türk Mitolojisi yazmanız yeterli olur..

ve şunuda belirteyim inançlar haliyle iç içe geçmiştir ve kökenine inip ayırmak çok mümkün görünmemektedir..bir çok ritüel ve davranış zamanla gerçek bağlamından kopmuştur.. ama okudukça birçok şeyi anlamaya başlarsınız..çok keyifli bir konudur hala yaşayan davranış ve ritüellerin kökenini anlamaya çalışmak.. bende bağımlılık oldu  fırsat buldukça okuyorum..

Sağ olun ancak paylaştığınız bağlantı bende açılmıyor, adreste bir hata olabilir mi?

Bizim Kazakistan'da da buna benzer bir adet görmüştüm. Süt dişleri banyoya atılıyordu ve fareden yeni bir diş getirmesi isteniyordu. Bu konuyu biraz daha araştırdım. Trabzon'da, Sürmene'de de çıkan süt dişi çatıya konuyormuş. Fare veya kuşların o dişi götürüp yerine daha iyisini getireceğine inanılırmış. Bu yüzden oradaki diş tekrar tekrar kontrol edilirmiş çocuklarca "götürdüler mi acaba?" diye. Bu "diş perisi" diye bir inanç var ya, bu da onun gibi bir inanışmış. Diş perisi nedir bilmezlermiş de hayvanların yeni ve güzel dişler ile çıkmış süt dişini takas ettiğine inanılırmış.
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Men Türk evladıyam, derin aklım, zekam var,
Ne vahtacan çiynimizde gezecekdir yağılar?
Ne kadar ki, hakimlik var, mahkumluk var, ben varam,
Zülme garşı isyankaram, ezilsem de susmaram!
Alp_
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 35


« Yanıtla #3 : 10 Şubat 2020, 21:01:46 »

bir dosya paylaşım sitesine yukledim birde burdan deneyin.

Köprülerin (Linklerin) Görülmesine İzin Verilmiyor.
Köprüleri (Linkleri) Görebilmek İçin Üye Olun veya Giriş Yapın

gene olmazsa google akademik'e girip

DİYARBAKIR’DA BEBEĞİN İLKLERİ: HEDİK, KÖSTEK KESME
TÖRENLERİ VE ÇOCUKLARA YÖNELİK HALK HEKİMLİĞİ
UYGULAMALARI

yazarsanız ilk sayfada gelecektir ilgili sayfa.

**

ilk dinimiz olan şamanizm (doğa dinide denebilir) aslında görünen o ki tek gerçek dindir. her ne kadar ilahi denen dinlerin doğuşu ile tüm doğa olaylarını (rüzgar,yağmur,deprem vb) hastalıklar,başarı ve başarısızlıklar ve kader dedigimiz şeyler tek bir güce (tek tanrıya) bağlanmış olsada biz Türkler bilinçaltımızda ve kültürel kodlarımızda hala buna tam inanmış değiliz. tüm bunları yöneten değişik güçler olduğuna inandığımız için birçok davranış ve ritülelimiz hala devam etmektedir. (tek yaratıcı ;yakut,altay ve uygur türklerinde değişen isimleri ile göktanrı,ülgen yada kayrahan inancı elbet vardır ama onlar çok uzaktadır ve doğa ve yaşam ile başka güçler ilgilenir, bunuda söyleyimde tek tanrı inancı yok bizde diyormuşum gibi anlaşılmasın)

bir kaç başlıca örnek;

Su dökerek uğurlama
Tahtaya Vurmak
Kırmızı kurdele
sayı totemciliği (3,7,40)
eden bulur, iyilik yap iyilik bul deyişi
türbeler ve çaput bağlama
Arefe günleri mezarlık ziyareti
kanlı ve kansız kurban ve saçı saçmak (doğaya ekmek bırakmışlar demiştiniz sizde,bununda temeli budur)
Bayramlarda yeni elbise giyilmesi ve süslenmek ve bayram yeri süslemeleri
İyi saatler olsun deyimi
Ölen anne ve babanın resimlerini duvara asmak
Korkulan şeyleri anmamak
Mezarlara su dökmek

bunların hepsi doğayı ve yaşamı yöneten güçlerle etkileşim ve iyi geçinmeyi ifade ediyor ve aynı zamanda bunlar birer tılsım(büyü) yöntemidir doğayı ve olayları yöneten kötü güçlere karşı. herşeyin bir ruhu/iyesi olduğuna inanan atalarımız varlığı ve varoluşu böyle anlamlandırmış ve ona görede inançlar geliştirmişlerdir..

ve şunuda belirteyin şu an en çok kullandığımız rituel olan 'dua' da temelinde bir büyü yöntemidir. yukarda dediğim gibi tüm doğa olaylarını ve yaşamı yöneten tek tanrıya(Allaha) inanınca bunları yöneten gücü etkilemek ve birşeyleri değiştirmek  için ona dua ederiz.

diş konusuna gelirsek ben ankarayım cocuk diş çıkarınca hala buralarda diş hedik'i düzenlenir..babannem düşen dişi atma beze sar sakla derdi ve biz dişleri saklardık..çocukluğumdan hatırladığım diş ile ilgili şey sadece bu.. ha babannem birde eşikte oturma derdi hep kızardı..şimdi anlıyorumki buda şaman inancı kökenlidir..eşik ev ruhları ve dış ruhların geçiş alanıdır eşikte o yuzden oturulmaz.. sadece bu söz bile benim kökenimim orta asya olduğunun ve Türk olduğumun hayatın içinden sarsılmaz kanıtıdır..
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Abılay Han
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 285



« Yanıtla #4 : 10 Şubat 2020, 21:15:22 »

bir dosya paylaşım sitesine yukledim birde burdan deneyin.

Köprülerin (Linklerin) Görülmesine İzin Verilmiyor.
Köprüleri (Linkleri) Görebilmek İçin Üye Olun veya Giriş Yapın

gene olmazsa google akademik'e girip

DİYARBAKIR’DA BEBEĞİN İLKLERİ: HEDİK, KÖSTEK KESME
TÖRENLERİ VE ÇOCUKLARA YÖNELİK HALK HEKİMLİĞİ
UYGULAMALARI

yazarsanız ilk sayfada gelecektir ilgili sayfa.

**

ilk dinimiz olan şamanizm (doğa dinide denebilir) aslında görünen o ki tek gerçek dindir. her ne kadar ilahi denen dinlerin doğuşu ile tüm doğa olaylarını (rüzgar,yağmur,deprem vb) hastalıklar,başarı ve başarısızlıklar ve kader dedigimiz şeyler tek bir güce (tek tanrıya) bağlanmış olsada biz Türkler bilinçaltımızda ve kültürel kodlarımızda hala buna tam inanmış değiliz. tüm bunları yöneten değişik güçler olduğuna inandığımız için birçok davranış ve ritülelimiz hala devam etmektedir.

bir kaç başlıca örnek;

Su dökerek uğurlama
Tahtaya Vurmak
Kırmızı kurdele
sayı totemciliği (3,7,40)
eden bulur, iyilik yap iyilik bul deyişi
türbeler ve çaput bağlama
Arefe günleri mezarlık ziyareti
kanlı ve kansız kurban ve saçı saçmak (doğaya ekmek bırakmışlar demiştiniz sizde,bununda temeli budur)
Bayramlarda yeni elbise giyilmesi ve süslenmek ve bayram yeri süslemeleri
İyi saatler olsun deyimi
Ölen anne ve babanın resimlerini duvara asmak
Korkulan şeyleri anmamak
Mezarlara su dökmek

bunların hepsi doğayı ve yaşamı yöneten güçlerle etkileşim ve iyi geçinmeyi ifade ediyor ve aynı zamanda bunlar birer tılsım(büyü) yöntemidir doğayı ve olayları yöneten kötü güçlere karşı. herşeyin bir ruhu/iyesi olduğuna inanan atalarımız varlığı ve varoluşu böyle anlamlandırmış ve ona görede inançlar geliştirmişlerdir..

ve şunuda belirteyin şu an en çok kullandığımız rituel olan 'dua' da temelinde bir büyü yöntemidir. yukarda dediğim gibi tüm doğa olaylarını ve yaşamı yöneten tek tanrıya(Allaha) inanınca bunları yöneten gücü etkilemek ve birşeyleri değiştirmek  için ona dua ederiz.

diş konusuna gelirsek ben ankarayım cocuk diş çıkarınca hala buralarda diş hedik'i düzenlenir..babannem düşen dişi atma beze sar sakla derdi ve biz dişleri saklardık..çocukluğumdan hatırladığım diş ile ilgili şey sadece bu.. ha babannem birde eşikte oturma derdi hep kızardı..şimdi anlıyorumki buda şaman inancı kökenlidir..eşik ev ruhları ve dış ruhların geçiş alanıdır eşikte o yuzden oturulmaz.. sadece bu söz bile benim kökenimim orta asya olduğunun ve Türk olduğumun hayatın içinden sarsılmaz kanıtıdır..

Sağ olun.
Bizde de yaşlılar hala Çarşamba Karısı ve Al Karısı'na inanırlar. Karabasana Çarşamba Karısı gelmiş denir. Tabii birtakım adetler de yöreden yöreye fark gösteriyor. Gülümseme

Dua demişken şu algış'ı paylaşmak isterim:
Köprülerin (Linklerin) Görülmesine İzin Verilmiyor.
Köprüleri (Linkleri) Görebilmek İçin Üye Olun veya Giriş Yapın
Kök Tengrim qoldasın, jer anam Umay qorğasın, jer jarılıp şöp bolsın, jel jarılıp süt bolsın!

Duayı okuyan dedemiz altın elbiseli adamı bulan Bekin Nur Muhammedoğlu. Tini şad olsun.
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Men Türk evladıyam, derin aklım, zekam var,
Ne vahtacan çiynimizde gezecekdir yağılar?
Ne kadar ki, hakimlik var, mahkumluk var, ben varam,
Zülme garşı isyankaram, ezilsem de susmaram!
Alp_
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 35


« Yanıtla #5 : 10 Şubat 2020, 22:35:22 »

Benin anladığım; Atalarımız ölüm diye birşeye inanmıyor,sonsuza, sonsuz yaşam-ölüm döngüsüne inanıyor. bir şeye inanacaksak elbet atalarımıza inanırız .

öyleyse Tengri dağında/diyarında/sonsuzluğunda buluşmak üzere  Bekin Nur Muhammedoğlu.

Bizim dinimiz Türklüktür.
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Abılay Han
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 285



« Yanıtla #6 : 11 Şubat 2020, 14:46:00 »

Bu geleneği bana anlatan büyükleri ziyaret ettim tekrar. Merakımı gizleyemedigimden yeniden sordum. Bana daha detaylı anlattılar bu sefer. Çıkan diş güneşe atılmaz dediler. Evlerin tepelerine atarlarmis. Çadırda yasiyorlarsa koyabilecekleri en üst nokta neresiyse oraya, evde de evin tepesine, çatıya atılır ve sonra da "al benim çürük dişimi ver benim gümüş dişimi" benzeri bir şey derlermiş. Tabii hafizalari o kadar kuvvetli değil ne yazık ki. Ondan cümleyi hatirlayabildikleri şekliyle söylüyorlar.
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Men Türk evladıyam, derin aklım, zekam var,
Ne vahtacan çiynimizde gezecekdir yağılar?
Ne kadar ki, hakimlik var, mahkumluk var, ben varam,
Zülme garşı isyankaram, ezilsem de susmaram!
Buga Yaktu
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 4.155


Türk var oldukça,Türkçülük ateşi de yanar durur.


« Yanıtla #7 : 09 Mart 2020, 19:50:29 »

Balkanlarda aynı adet var, benim dişimi de dedem atmış kirevitleğe.
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Türkçülük, din gibi derin, tasavvuf gibi mistik bir sistemdir. Ondaki ihtişamı ve bu uğurda ölmekteki ululuğu ancak ruhunda istidat olanlar duyabilir.
Abılay Han
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 285



« Yanıtla #8 : 09 Mart 2020, 21:20:15 »

Balkanlarda aynı adet var, benim dişimi de dedem atmış kirevitleğe.
Böyle ortak bir kültür tesadüf olamaz, benim görüştüklerim Anadolu Türkleri ve Balkanlar'dan göçme değiller, Kayılardan olduklarını söylediler, birçok gelenekleri ve kullandıkları sözcükler Balkanlardaki Türk gelenekleriyle, sözcükleriyle aynı. Asya'da da çok görülen bir şey olduğuna göre kökeni oralara dayanıyor olabilir belki araştırayım bunu iyice. İslam'dan sonra mı geçti Türklere diye de düşünmedim değil çünkü üstteki kandaşın da dediği gibi bazı Araplar da yapıyormuş buna benzeri, onlar güneşe fırlatıyorlarmış.
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Men Türk evladıyam, derin aklım, zekam var,
Ne vahtacan çiynimizde gezecekdir yağılar?
Ne kadar ki, hakimlik var, mahkumluk var, ben varam,
Zülme garşı isyankaram, ezilsem de susmaram!
Abılay Han
Atsızcı
*
ileti Sayısı: 285



« Yanıtla #9 : 18 Nisan 2020, 19:42:51 »

Göge atmayı duymadım ama bölgelere göre değişen adetlerimiz var. diyarbakır bölgesindeki uygulamara dair bir pdf atıyorum. diyarbakır deyip hemen önyargı yapmayın özellikle ergani bölgesinde Türk gelenekleri hala yaşatılmaktadır..

Köprülerin (Linklerin) Görülmesine İzin Verilmiyor.
Köprüleri (Linkleri) Görebilmek İçin Üye Olun veya Giriş Yapın



google akademikten şunu buldum göge atma ile ilgili;


8. Diş Atma Adeti
Cahiliye dönemi Arapları, çocuklar büyürken çıkardıkları dişleri baş
parmakları ile işaret parmakları arasına alırlar ve güneşe doğru tutarak
‘bundan daha iyisi ile değiştir’ diyerek atarlardı. Cahiliye inancına göre,
böyle yapıldığında çıkacak olan yeni dişlerin sağlam ve doğru çıkması
sağlanmaktadır. Ayrıca, böyle yapmakla çocukların bir daha hayatları boyunca diş ağrısı çekmeyecekleri kabul edilirdi.
Neşet Çağatay, İslâm Dönemine Dek Arap Tarihi.

 google akademikten fakültelerin pdf lerini bulabilirsiniz... arama kısmına Türk Mitolojisi yazmanız yeterli olur..

ve şunuda belirteyim inançlar haliyle iç içe geçmiştir ve kökenine inip ayırmak çok mümkün görünmemektedir..bir çok ritüel ve davranış zamanla gerçek bağlamından kopmuştur.. ama okudukça birçok şeyi anlamaya başlarsınız..çok keyifli bir konudur hala yaşayan davranış ve ritüellerin kökenini anlamaya çalışmak.. bende bağımlılık oldu  fırsat buldukça okuyorum..

Alp kardaşım yine merak ettiğim bir konu var, olur da bu iletimi görürsen yanıtlar mısın?

Ekmeği ters koymak Türk toplumlarında ve bir de Taciklerde ayıp karşılanıyor. Bizde zaten ekmek kutsal ama bu ters koyma, torbanın içinde dahi ters dursa yaşlılar kızıyorlar. Bu alışkanlık da bize eski örflerimizden, inançlarımızdan geçmiş olabilir mi? Bu konuda bilgin var mı?
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Men Türk evladıyam, derin aklım, zekam var,
Ne vahtacan çiynimizde gezecekdir yağılar?
Ne kadar ki, hakimlik var, mahkumluk var, ben varam,
Zülme garşı isyankaram, ezilsem de susmaram!
Sayfa: [1] 2
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

|Harita | Arşiv | 1 | 2 | 3 | 4 | XML | Rss
PHP Kullanıyor Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2009, Simple Machines

Google'a ekle
BOZKURT FM*
XHTML 1.0 Uyumlu! Dilber MC teması HarzeM tarafından
Bu Sayfa 0.11 Saniyede 22 Sorgu ile Oluşturuldu (Pretty URLs adds 0.057s, 2q)


Türkçü Turancı Otağ
Otağımıza üye olarak Türklüğe ve Türkçülüğe katkıda bulunabilirsiniz.
10 saniyede üye olmak için tıklayın.